No, sok helyre még
nem jutottunk el a környéken, de egy folyamatban lévő dolog miatt – amiről, ha
jól alakul minden, később még lesz bejegyzés, - kimentünk a reptérre egy, a
helyi repülőgép és repülési iparral foglalkozó kiállításra.
Queensland-ben a
gazdaság elég jelentős részét a repülést kiszolgáló vállalkozások adják. Nem
véletlen ez, hiszen elmondásuk szerint elég nagy múltra tekint vissza a repülés
errefelé, ami az áthidalandó távolságok miatt érthető is. Meg hát nem
véletlenül a Queensland and Northern Territory Aerial Services szavakból állt
össze az egyébként éppen 2,8 mrd AUD-os veszteséget jelentő Quantas.
Szóval keresik a
fiatalokat, akik hajlandóak tanulni, meg érdekli őket a repülés, ezért a
kormányzat hajlandó a képzések jelentős részét finanszírozni. De ami érdekesebb
szerintem a drága nagyérdemű számára az, hogy volt statikus kiállítás is, azaz
elhoztak pár gépet, civilt és katonait is, és jól meg lehetett őket nézni. Az idő
sajnos elég gány volt (kb. 17 fok, erős szél és eső, de a Drei Wetter Taft-nak köszönhetően tökéletes volt a tartás), cserébe viszont nem volt
tömeg. A kiállítást az egyik legnagyobb helyi oktatóközpont, az Aviation
Australia telephelyén tartották, ami a nemzetközi reptér mellett van. Az egész
full ingyé’ volt, buszokkal hordták át az embereket a reptér egyik sarkába ahol
a kiállított gépek voltak. Nekem olyan ez, mint a kölköknek Disneyland, Kati
mondjuk annyira nem osztja a lelkesedésem, de viszonylag jól viselte az egészet. :)
A RAAF (Royal Australian
Air Force), azaz a helyi légierő, illetve az Army elhozott pár repcsit, meg
helikopátert. Akit érdekel, itt van pár típus: F/A-18F, KC-30A, ARH Tiger,
MRH-90, meg jó pár kisebb motoros gép. Akit nem érdekel, az meg minek olvassa. :)
A többségüket
teljesen testközelből meg lehetett nézni, tapogatni, kivétel az F/A-18F volt,
annak „csak” a 10 méteres körzetébe engedtek, de cserébe a pilóta bácsi készséggel válaszolt minden, nem hadititkot feszegető kérdésre. Ugyanis az ADF
(Australian Defence Forces) toboroz emberkéket minden fronton. Hát, ha itt
lettem volna kölök, akkor biztos nekifutottam volna a pilótaképzésnek még
idejében, itt azért volt/van perspektíva ezen téren.
Szóval beálltunk
a sorba, ugyanis a KC-30A-t (ami gyakorlatilag egy Ausztráliában átalakított Airbus
A330) belülről is meg lehetett nézni. Ez gyakorlatilag egy utántöltő gép, ami a
hajlékony tömlős és a merev csöves (boom-os) utántöltésre is alkalmas, mellette
megmaradt az utas- és részben a teherszállító funkciója is. 3x8-as turnusokban
engedtek be a gépre, ahol a kapitány és a másodpilóta válaszolt mindenféle
kérdésre és pár fős csoportokban a pilótafülkébe is be lehetett ülni (!), bár
képet nem engedtek készíteni (udvariasan megkérte a gyökér szelfizőket, hogy
legyenek kedvesek mellőzni a majomkodást e). Elég faszányosan megoldották a boom
kezelését. Ez a gép farka alatt egy felhajtható szerkezet, aminek a közelébe
repül a feltankolandó gép és ha felvette a megfelelő pozíciót, akkor az
operátor (aki a régebbi amcsi típusokban hátul a farokban fekszik és ott
helyben irányítja a boom-ot) rácsatlakozik a gépre, oszt mehet a nafta. (Próbáltam
a lehető legkevesebb szexuális utalással leírni a folyamatot, de látom nem teljesen
sikerült.). Ezen a
gépen az operátor már a pilótafülkében ül (ill. ülnek, mert ketten is
lehetnek), menetiránynak háttal, tehát vonaton hányósaknak nem ideális
munkakör. Van nekik 3D szemüvegük is, mert hát térérzékelés nélkül elég
nehézkes feladat lenne a három dimenzióban mozgatható boom-ot megfelelően
működtetni. Meg két tankolás közben nyomathatják az Avatar-t.
Csak itt a
pilótafülkében tudatosult bennem, mikor az egyik nézelődő szakállás, nem idén barnult
forma telefonja ordenáré hangosan elkezdett csöngeni (csengőhangként pedig egy
kortárs müezzin ének csendült fel), hogy végül is a security-t annyira nem vitték túlzásba. A másodpilóta srác is csak nézett, mert a
csávó nem kapkodta magát, hogy lehalkítsa, úgy látszik őt nem zavarta, hogy a
srác éppen magyarázott valamit. Szóval ami addig nem is tűnt fel, az az volt,
hogy igazából a kutya meg nem kérdezte, hogy ki vagyok, van-e nálam bármilyen
fegyver(nek látszó) tárgy, nukleáris svájcibicska, kézigránát, dinamitból
készült pulóver stb. Semmilyen security check nem volt a bejáratnál, pedig a
nem éppen olcsó helikopterekbe is csont nélkül be lehetett ülni, az sem
kérdezték ki vagy. Pedig az Iszlám Állam miatti para itt is megy rendesen, mert
persze Ausztráliából is sok mókus kiment „harcolni”, mert unták már a hétvégi
barbie-kat (ahogy itt a BBQ-t becézik, mert imádnak mindent becézni, kivéve a
királynőt, mert a Bözsi az mégiscsak felségsértés lenne). Szóval úgy látszik a
terrorizmustól annyira nem félnek (egyelőre).
Érdekes volt az
egész, főleg, hogy nem volt tömeg és ennyire közvetlenek voltak. Képek alant,
felent és körben.
|
Erszényes F/A-18F |
|
Ez is az |
|
Boom a fejbe |
|
Ételosztás a KC-30A-n |
|
Szép a csíkos a pulcsi |
|
Ipari hajszárító |
|
Ezt látja a levegő mikor benne megy a repülő |
|
Oda fel kéne bemászni, ha meg akarnánk szökni az országból |
|
Csúnya kelések nőttek a seggére |
|
Spórolnak a klímával, vagy a pilóta bent felejtette a pálpusztais szenyóját |
|
Hinnye, de fura kombájn ez ídesapám. Azé fura mer' ez egy ARH Tiger te fajankó. |
|
|
MRH-90, ennek az árából sokszor elmehetnénk moziba |
|
Pimp a verda |
én csak azt szeretném megkérdezni h, Unyamegnyalted e valamelyik gépmadarat :D
VálaszTörlésMindegyiket mögnyaltam. :)
VálaszTörlésszinte kedvet kaptam a mesterségem lecserélésre :) csak ne hánynék a vonaton háttal :D
VálaszTörlés:D Én meg ne hánynék a repülőn :D
VálaszTörlés